کاربست نقوش سقاخانه ای در تزیین ظروف سرامیک معاصر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
- نویسنده قیس ثبوتی
- استاد راهنما علی وندشعاری مجید ضیایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
درگذشته ظروف سرامیکی ایرانی برای زیباتر شدن با نقش ها و موتیف های برگرفته از طبیعت و اقلیم محل تولید مانند گل و بوته، حیوانات و همچنین خوشنویسی وترکیبی از این دو مزین می شدند. اما امروزه بیشتر ظروف سرامیکی وارداتی و حتی ظروف کاربردی تولید داخل دارای نقوش غیربومی هستند و تقریباً هیچ سنخیتی با فرهنگ و هنر ایرانی ندارند. بی شک دلیل آن در چند دهه اخیر ورود تولیدات سرامیکی خارجی منقوش به نقش های غیر بومی بوده که رفته رفته باعث جایگزینی نقش ها شده و سهولت اجرا و بیشتر مواقع طرح های آماده با کیفیت مناسب سبب شده که ظروف سرامیکی با نقش های بومی به فراموشی سپرده شوند. مشکل اصلی در این زمینه عدم توجه به احیای نقوش و اهتمام به بازآفرینی سنت گذشته وعدم معاصر سازی آن ها جهت تداوم است. دغدغه اصلی این پایان نامه تکیه بر سنت و اصول زیباشناسی گذشتگان ایران است. در این میان مکتب سقاخانه به دلیل اهتمام به فرهنگ عامه و قوت و قدرت بازآفرینی هنر تزیینی ایرانی و معاصر سازی آن ها به عنوان پشتوانه این پایان نامه قرار گرفته است. کنکاش در نقوش سقاخانه و الهام از آن ها جهت نقش اندازی بر روی ظروف سرامیک هدف نهایی این پژوهش می باشد و امید است که بتوان از خلال آن سنت گذشته را رونقی تازه بخشید. پروژه عملی منتج شده از این پایان نامه، ملهم از مکتب سقاخانه و با به کارگیری نقوش ایرانیزه شده بر روی ظروف سرامیکی انجام شده است. باشد که در جهت حفظ هویت بصری بومی ایرانی قدمی برداشته باشیم.
منابع مشابه
سیر تحول ویژگیهای نقوش ظروف سفالین تمدن حصار
هنر ایران در سیر تاریخی خود از ویژگیهای بیشماری برخوردار بوده است. حال در این پژوهش سعی شده با استناد به نقوش ظروف سفالین تمدن حصار به بررسی ویژگیهای بصری نقوش به لحاظ ترکیببندی در هنر سفال پیش از تاریخ ایران، پرداخته شود. دلیل انتخاب تمدن حصار، اهمیت سفال آن در بررسی روند عمومی سفال پیش از تاریخ ایران و همچنین در دسترس بودن گزارش حفاری و طبقهبندی منظم دورههای تمدنی آن است. لذا برای دستیا...
متن کاملتطبیق کاربست نقوش گیاهی در مینیاتور ارمنی و نقاشی ایرانی
چکیده: بیان مسئله: با اختراع خط ارمنی، زبان بصری مینیاتور ارمنی نیز تحولات بزرگی را پشت سر نهاد که در مکاتب واسپوراکان، کیلیکیه، هایک، آنی، کریمه، گلدزور، داتو تجلی یافت. یکی از مشخصههای مینیاتور ارمنی، کاربرد فراوان و متنوع نقوش گیاهی جهت تزئین متون دینی نظیر انجیل، جاشوتس، شاراکان و نیز کتب دیگر با موضوعات طب، تاریخ و نظایر آنها است. تقسیم ارمنستان، به دو...
متن کاملسیر تحول ویژگی های نقوش ظروف سفالین تمدن حصار
هنر ایران در سیر تاریخی خود از ویژگی های بی شماری برخوردار بوده است. حال در این پژوهش سعی شده با استناد به نقوش ظروف سفالین تمدن حصار به بررسی ویژگی های بصری نقوش به لحاظ ترکیب بندی در هنر سفال پیش از تاریخ ایران، پرداخته شود. دلیل انتخاب تمدن حصار، اهمیت سفال آن در بررسی روند عمومی سفال پیش از تاریخ ایران و همچنین در دسترس بودن گزارش حفاری و طبقه بندی منظم دوره های تمدنی آن است. لذا برای دستیا...
متن کاملاستمرار نقشمایههای ظروف سیمین دورۀ ساسانی بر نقوش سفالینههای دورۀ سامانی نیشابور
ساخت اشیای فلزی و سفالین از دوران پیش از تاریخ تا به امروز همواره مورد توجه انسانها بوده است، چراکه درواقع، این گونههای هنری تجلیگاه باورها و اسطورهها و انعکاس جهانبینی حوزههای تمدنی و عرصۀ معناآفرینی و شکوه نامیرای فرهنگهای بشری به شمار میروند. نقوشی که بر این آثار نقش بسته، معرف و بیانگر میراثی مادی و معنوی هستند که این هنرها در آن فضا و زیستبوم بالیدهاند. در دورۀ ساسانی در انواع ...
متن کاملبررسی نماد شناسانه ی نقوش اساطیری ظروف نقره ای ساسانی
اساطیر و باور های دینی دو عنصر تفکیک ناپذیر هر جامعه انسانی می باشند که از اندیشه، احساسات و نگرش افراد آن جامعه سرچشمه می گیرند و آثار هنری، از ابتدای شکل گیری جوامع بشری، مهمترین تجلی گاه تفکرات انسانی محسوب می شدند. اسطوره، به دلیل داشتن لایه هایی تو در تو همواره از زبان نمادین برای برقراری ارتباط استفاده کرده است.لذا آشنایی با زبان نمادین اساطیر، کلید فهم باورهای اسطوره ایِ هر زمان و هر ملتی...
15 صفحه اولبررسی نقوش و ریشهیابی آنها در پته معاصر کرمان
پتهدوزی، نوعی سوزندوزی در شهر کرمان است. این هنر، تجلیگاه باورهای اعتقادی و فرهنگی مردم این خطه با حفظ ارزشهای هنری و نمادین آن است. زنان هنرمند کرمانی با مهارتهای خود، شال را صحنه جلوهگری نیازها، آرمانها، آلام و خواستههایی میسازند که، ریشه در اعتقادات ایشان دارد. در حقیقت، نقوش پته حکایت از ارتباط این هنر با باورها و فرهنگ مرسوم منطقه دارد که، به مدد سوزن و ریس به منصه ظهور میرسد. ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023